CITAT (Gossen Ruda @ 22-01-2014, 12:00)

För mig som sysslat en hel del med småkryp är rasbegreppet fullt naturligt, tillsammans med underarter och lokala varianter. Eftersom även människan har utvecklats under lång tid finns också genetiska varianter som är viktiga för att förstå hur människan har koloniserat jorden och ungefär tidsaspekt. Att det finns olika människoraser eller varianter är helt uppenbart för den som kan se och jag kan inte se något negativt med det. Det är först när man rangordnar olika raser jag säger stopp.
Och det är ju precis när man rangordnar eller sätter den ena över den andra osv som det är rasism. Att det finns "raser" eller mer korrekt folkslag är ju inte rasistiskt utan naturligt men när man börjar kalla någon glåpord över sitt ursprung så är det rasistiska påhopp vilket inte innebär att man är rasist per automatik men det kan säga en del om personen i sig. Har en vän som hävdar att han inte är rasist men kallar de flesta mörkhyade för blattar anser att de tar våra jobb osv men rasist är han inte...det är hyckleri tycker jag och rasistiskt