Oj, tack för alla svar! Ska försöka svara på alla följdfrågor:
1. Elementet är ca 50 cm under plantan men jag satte upp pappskivor förra året samt fläktar så att luften cirkulerar mer i rummet och det verkar ha fungerat bra då det är jämn temperatur i hela rummet.
2. Något extraljus har den inte fått tyvärr.
3. Den planterades om i Augusti i en lerkruka 20 cm dia. och plantan är nu ca 60 cm hög, har tänkt plantera om den när det blir lite mer ljus ute.
4. Den kan ha haft bladen mot fönstret men brukar rotera på den då och då, men har ordnat det nu så den inte nuddar det längre.
5. Senast jag mätte har jag för mig ph:t låg på ca. 6 men min mätare har gått sönder så jag kan tyvärr inte göra en ny mätning nu. Vad ska det ligga på och hur får jag den till det? Har hört talas om kaffesump som kvävekälla och ph-sänkare. Göda kaffe med kaffe..?
6. Kokosjord..? Var får jag tag på det?
7. Den står i ett österfönster, näring ca. var 14-21:de dag, "Gunry - Grönt & Fint" heter näringen som jag just börjat använda (N-P-K || 7-3-5 %), innan var det Bayer Garden. Fuktigheten ligger på ca 60 % och temp. 22-23. Tror det är ganska ljust då jag kan ha plantor inne i rummet som verkar må bra - benjaminfikus, elefantfot och en passionsfrukt.
8. Den borde vara 2.5 - 3 år nu ca. 60 cm. hög. Jag har ännu dock inte sett att den skulle blomma och få bönor än - hade räknat med 2-3 år till innan det? Den har haft grenar i ca 1-1,5 år och är nu uppe i 10 grenar.
9. Jag har tyvärr ingen möjlighet till annat utrymme än där de står just nu då jag bara har ett rum.
Så, jag tror det svara på alla följdfrågor, annars är det bara att säga till igen.
|