CITAT (theseraphim @ 17-02-2014, 12:02)

Lite off topic men tanken poppade upp....
Själv tycker jag att precis som Ryssen skriver att så länge båda är glada o nöjda så spelar åldersskillnad o dylikt ingen roll.
Det jag tänkte på är att det många gånger verkar ses med olika ögon mör en man träffar en ung tjej än när en kvinna träffar en ung man? Att ett man gör det uppfattas inte som konstigt och ger nästan bonuspoäng inom grabbkretsen medans om en kvinna tex 45 år börjar date'a med en 25årig kille så uppfattas det som lite konstigt och udda...själv förstår jag inte varför det skulle vara mer annorlunda än mannens val av ung partner.
Det är pga att kvinnor ofta dras till äldre män, vanligen för att dessa män dels har uppnåt mer i sina liv, och därmed har bättre självkänsla och är säkrare på sig själva/har mer erfarenhet än t.ex. 20-åringa killar som inte varit med om så mycket. Samtidigt har de äldre även oftare jobb och stabil ekonomi osv. Eftersom kvinnor som bekant går mycket på killens personliga egenskaper (som status, självkänsla osv) så blir det ofta så här. Män å andra sidan går oftast mest på utseende och attraheras därför av de mest fertilaste kvinnorna. Detta är rent evolutionärt och inget konstigt, snarare logiskt, och pga av denna anledningen tycker allmänheten det är konstigare att äldre kvinnor date'ar yngre killar än det motsatta. Alla förnuftiga människor skiter dock fullständigt i vilket och låter folk göra som de finner bäst själva.