Jaj-51, jag har lite elfobi så det låter inte som min grej

...
Hjorthornsolja är förbjudet sedan länge, det var canserogent. Har fått tips på palmolivetvål rivet och utstrött, så de kanske inte gillar dofter?
Nu har vi dragit nästan klart, ska fixa sista grinden och klippa lite grenar som var ivägen där sambon drog tråd. Han hade med sig barnet så jag tog vägen genom skogen med sekatören, där hittade jag gammal taggtråd och annat som sinkade lite. 20-25 cm är understa tråden så det gäller att få till det utan markkontakt i oländig terräng. Hoppas det hjälper!! Vi har en pilhäck på en sida, där skulle vi kunna sätta en dubbelrad men jag är så trött på att klippa pil varje år. Dessutom har vi ju staketet ändå. Delar av tomten är berg, stora delar gränsar mot kohagar så det är lite begränsat vad vi kan få dit. Men ett rejälare staket skulle säkert hindra dem i allafall ett tag. Inte ens el hjälper alltid har jag tyvärr sett bevis på.
Jag har inte testat häftiga chilipulver heller, men rensade skåpet på diverse kryddor och strödde mot sork ett år. Funkade inte tyvärr.
Som det är nu vågar jag inte släppa ut barnet själv eftersom kultingarna säkert har en galen mamma i släptåg. På gärdena har en gigantisk galt härjat ett tag. Ja, sorkens framfart bleknar i jämförelse. Men, peppar peppar så har sorken gjort av med mer av ekonomiskt värde än. Lök, träd, buskar, ja, allt som de äter. Grisen har bara förstört gräsmattan och den går att välta tillbaka även om det är ett fasligt jobb. Grisen var kanske ute efter pingborrarna vi hade massa i höstas, de har inte bökat där jag ville, där det är bara sorkäng. Den var inte mumsig.
Tack för sympatin