Hej!
Detta är mitt första inlägg på detta, för mig, nya och spännande forum! Jag och min kära sambo köpte ett litet 60-talshus i höstas (2013) som står på en tomt på ca 750 m2. Vad jag har förstått så befinner vi oss precis på gränsen mellan zon 3 och 4 med jordmånen pinnmo.
Saken är den att både jag och gumman är uppväxta i hus men har bott i lägenhet under många år, fram till nu alltså. Ingen av oss har haft trädgård i tankarna så vi känner oss ganska vilse...inte så att vi inte vågar göra något utan mer att vi inte vet vad, när och hur vi ska göra.
Trädgården har en mängd olika buskar, träd och växter som förra ägarna inte skött på bästa sätt. Känslan är att det aldrig funnits någon riktig tanke bakom och det mesta har fått växa lite som det velat, åtminstone de senaste åren. Därför känns tomten lite stökig och rörig. Tomten är nog att betrakta som lite av ett renoveringsprojekt.
Jag älskar renoveringar, har renoverat bil, båt, maskiner etc och mitt tillvägagångssätt är alltid att först riva isär allt. Sedan sorteras/rensas allt som är dåligt bort och det som är i OK skick putsas upp. Jag inser dock att detta sätt kanske inte är det bästa för en trädgård. Växter är ju levande saker och att kapa allt "dåligt" vid marken kan ju döda sådant som kanske kan ansas till form.
Det naturliga första steget är nu att få hjälp att identifiera alla växter, buskar, träd och annat ljuvligt vi har att göra med. När vi väl vet vad det är som växer runt oss kan vi ju lätt googla runt för att lära oss hur vi sköter respektive sak och det är här trådens huvudsyfte är. Vill forumets samlade kompetens hjälpa oss identifiera våra växter?
Jag har lagt upp ett antal bilder i mitt Picasa-album och hoppas kunna länka in dessa här. Enklast är att jag numrerar bilderna så om du som tittar på dem känner igen växten kan du bara skriva siffran och namnet.
Det kommer bli många bilder, men det brukar vara uppskattat med mycket bilder på forum så jag hoppas ingen tar illa upp. Jag har tagit två bilder av varje växt, en översikt (siffra) och en närbild (siffra+"a").
Vi börjar med tomtens sida mot vägen och entrésidan.
1.

1a.

2.

2a.

3.

3a.

3b.

4.

4a.

Det verkar som att forumet har någon slags begränsning på hur många bilder man får länka till...ska försöka se ifall jag kan lösa det. Har många fler bilder att visa...
Redigerat av Paxman: 28-02-2014, 17:13
Hus med liten trädgård i växtzon 3/4 norr om Stockholm köpt hösten 2013. Etablerad 1968 och har av tidigare ägare behandlats styvmoderligt.