CITAT (gunsta @ 02-03-2014, 12:01)

Läget i Ukraina är mycket oroande - vad blir det härnäst? Jag känner mig mycket pessimistisk.
Inte för att jag godkänner Rysslands manöver just nu men samtidigt ska vi inte måla fan på väggarna heller. Sevastopol inkl Krimhalvön har i ryssarnas historia och ögon varit rysk egendom hela tiden, de har krigat o dött för att försvara det ett antal gånger när andra länder försökt strypa ryssarna. Krimkriget och andra världskriget är bra exempel på gånger då de kämpat för detta område och det har en viktig del i deras hjärtan. Det är väl därför det också är en autonom del med visst självstyre redan innan detta eftersom väldigt många där anser sig vara mer ryssar än ukrainare. Att de bara skulle ge upp detta är ganska osannolikt ungefär som om vi skulle lämna över bohuslän o Skåne till danskarna igen. Ryssarna är inte heller så pigga på att Ukraina flörtar med Nato som de gjorde innan den nu avsatte ryssvänliga presidenten la ner de planerna. Skulle de gå med i Nato hade Ryssland blivit än mer utsatt i deras ögon.
Ryssarna vill säkra Krimhalvön och samtidigt tydligt demonstrera att de inte tycker om att det nya Ukraina bör ansluta sig till Nato. En allt för stor öppen konflikt skulle drabba Ryssland lika mycket som Ukraina så idagsläget gör de allt för att visa att krims befolkning som är största del ryssvänliga är i behov av "skyddsåtgärder" vilket var samma sak de gjorde i Georgien dock så lurades de med i det hela och startade militära operationer vilket gjorde att Ryssland kunde hävda självförsvar. Ukraina är just nu smartare och försöker ta det så lugnt som möjligt och inte skapa en gnista.