CITAT (gnon49 @ 02-03-2014, 21:56)

Flertalet s.k ryska varor tillverkas väl av utländska koncerner har jag för mig. GM är väl Rysslands största biltillverkare bl.a. Made in Russia säljer helt enkelt inte utanför Ryssland. Ryssland är nog helt beroende av väst för att överleva. Rysk energi är viktig men inte avgörande för vår framtid misstänker jag. Den ryska björnen skall man inte bli beroende av för då sitter man i fällan. Rysslands övergång till demokrati verkar ta sin runda tid och värkarna är många. Förädlade ryska varor är väl sällsynta i väst och deras gas är ju inte vi i Sverige beroende av. Om nu inte politikerna i EU gör oss beroende av rysk energi av ren och skär populism eller ekonomiska små dusörer under bordet.
Sverige är ingen importör av rysk naturgas iaf ingen större mängd såvitt jag vet men ca 50% av all bensin o diesel är rysk tex så har man ju byggt om preemraff för jättesummor för att i huvudsak förädla rysk olja till våran bilpark.
Men lite av en modern sak har jag upptäckt i reportagen från Krim som förmodligen var otänkbar under kalla kriget. Överallt ser man de där nya moderna ryska militärjeeparna(kommer inte ihåg om det är GAZ) som mer påminner om västerländska bilarna än de gamla skruttjeeparna de hade för men det som är lite annorlunda är att en stor del har antingen Caterpillar motorer eller MAN motorer så där ser man vad de importerar.
Tycker dock att det är så förbaskat tråkigt att ryska ledningar hela tiden ska uppträda som skolgårdens översittare för inget kan ta ifrån ryssarna att de har en fascinerande historia, ett rikt arv, ett till stor del vackert land och faktiskt en hel del trevliga vanliga människor också så det känns så tråkigt när deras maktelit hela tiden ska sätta käpparna i hjulet för ett annars fantastiskt land.
Åter till energibiten och eu, är inte de med och sponsrar den där pipelinen i Östersjön? Italien och Tjeckien är väl båda storkunder om jag inte minns fel av Gazproms varor.
Det är nog i detta fall som en journalist sa" det är nog tyvärr bara att gilla läget för ryssarna sitter på alla trumfkort"