Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Litet vattenblänk, av nergrävd murarbalja
          Whiskuchi
          Inlägg 09-03-2014, 14:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Om jag gräver ner en murarbalja och sedan lägger i en massa stenar, kommer det gegga igen av alger på nolltid då? Det kommer skyddas från solen av växter i närheten (nackdelen med växterna ifråga är förstås att de åtminstone tilll hösten kommer skräpa ner vattnet men jag tänker att det är en ganska liten installation som inte är jättejobbig att rengöra och göra om). Lite som detta fast djupare balja (bilden från pinterest).

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          malarmaster
          Inlägg 09-03-2014, 19:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

vill du ha vatten i baljan förutsätter det att baljan är hel....
          själv har jag flera smådammar/vattenblänk med dammfolie i botten,alltså i storlek 1/2 till 1 m2.
          har också en liten murarnink nergrävd som vattenblänk framför en madonnastaty.
          på våren plockar jag ut allt i dessa,(även sten m.m och rengör efter vintern då de annars snabbt fylls med multnande löv.
          resten av säsongen funkar de fint,inga alger förekommer ,dock får man fylla på vatten vid behov.
          de ligger inte heller i direkt sol så det kan vara förklaringen på att alger trivs mindre bra.
          en balja bör funka bra,köp dock en som är lite flexibel (mjuk plast,som murarbaljor oftast är) så den kan hänga med på vintern när det fryser i den.
          styva sidor fryser gärna sönder. ulf

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 12:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon