CITAT (Eva i Västerås @ 15-03-2014, 18:04)

Jag har täckodlat hela grönsakslandet. Det som inte vill växa så bra för mig är sockerärtor och sådd lök. Men det var likadant innan jag började täckodla, så det är nog inte täckodlingens fel.
Jag har lagt rätt tjockt lager när jag haft blandat gräs/löv/växtrester. Bara gräs får man lägga tunt.
Roligt är att jag haft grönsaker som kommit tillbaka på våren under täcket. Mangold jag lämnat kom fint på våren (den som inte blommade hösten innan). Persiljan brukar gå övervintra, men gör det mycket säkrare med täcke.
Hallon trivs jättebra med täcke, och det blir dessutom mycket mindre ohyra och andra problem när jag haft täckt.
Såjorden behövs nog minst lika mycket första våren. Aktiviteten är ju högst i det färska gröna.
Ha det så kul och lycka till!
Kom ihåg att du får bättre och bättre resultat efter några år. Första året kan vara lite sisådär.
Hör av dig med lite resultat fram på sensommaren.
Jag har bland annat tänkt odla sockerärter, får se hur det går! Lök har jag tänkt att använda sättlök till.
Jag har läst någonstans att potatis inte vill ha så näringsrik jord, går det att odla potatis under marktäcke eller blir det för mycket näring? Jag hade tänkt testa med ett fåtal plantor mest för att det är roligt att kunna smaka egen potatis, har inte utrymme för så mycket i vilket fall, men det kanske är lönlöst att testa?
Jag ska absolut återkomma med hur det går! Just nu håller jag på att bestämma vilka fröer jag ska skaffa, har tänkt mig sådd i april någon gång och innan dess tänkte jag
- räfsa undan det som finns kvar av lövtäcket från i höstas (förvånansvärt många löv är "borta" vilket är kul att se, förhoppningsvis har jag redan många glada maskar i landet) samt ta bort ogräs
- blanda i kopåpåse i landet i lagom tid före sådd (hur lång tid det nu är :-))
- skaffa såjord att ha i såraderna
Jag har just sått gräslök inne i kruka, som jag har tänkt plantera ut och förhoppningsvis kunna ha som perenn i landet, i övrigt blir det bara direktsådd (förutom lök och potatis förstås).
Vilket är förresten att föredra, att lägga på täcke först och sedan peta undan för att kunna så, eller att så och sedan lägga täcke runtom? Det kanske är bra att lägga på täcket så fort jag blandat i gödningen, så att allt kan "sätta igång" så fort som möjligt? Jag tänker mig att det skulle vara mest praktiskt att göra så, att bara kunna breda ut täcket utan hänsyn till färdiga sårader/små plantor.
Just det. Bygger täckningen på jordhöjden efter hand eller skapas en jämvikt?