Jag kan inte låta bli att berätta om min "ödetorps-pion" som jag hittade när jag klev in på en tomt med ett litet torp till salu. I det midjehöga gräset såg jag blad som jag kände igen, pionblad! Jag kände i jorden med händerna och den var helt genomborrad av sorkgångar, så jag kunde få upp två bitar av pionen. Jag tog en bit och min kompis som var med på resan fick en bit (det var hon som körde och körde fel, resan drog ut på tiden så länge att vi var tvungna och stanna för att kissa, det var därför vi kom in på den övergivna tomten).
Pionen planterades och efter ett par år, som var förra sommaren, öppnade den sin första blomma.
Jag blev så glad, den var så vacker! Det går bara att ladda upp två bilder, men jag har fler. Åh, jag blir glad bara jag ser bilderna. Det känns som att pionen tackar mig för hjälpen genom att ge mig de underbara blommorna mot att jag rädda den från torpet.
Om du kommer ihåg, lägg in en bild på din pion här, men räkna med att det tar minst till nästa sommar innan den blommar.