Luckorna är takfönster värmen stiger uppåt. Trots din skjutdörr -du vill kanske inte knata upp 06 bara för att vädra ut och växtrötter börjar dö vid temp över 45 särskilt krukodlat och allt som inte sitter i själva jorden. Vilket tegeltak tar bort oerhört mycket ljus -avråder. Jag har 16 mm växthusplast, ser ut som en bivaxkaka i genomskärning o köps i stora sjok. tak ,mjölk vitt vilket ger behagligare ljus samt sparar energi som tempen jämnas ut och håller sig bättre vår o höst.Håller för snö men är tom hos mej i norra Västerbotten oftast snöfritt.
Jag har direktutgång från växthus till hus och stora glasdörrar feb-oktober fungerar väthuset som en värme accumulator om dörrarna till huset är öppna-ger lägre energikostnad. Trähus lösvirke gammalt-aldrig sett minsta mögelangrepp.
Min golvvärme är vattenburen och sköts via pelletspannans vattenburna system. Skjutfönster och fläkt är nog god ide om du vill ha grill.
Om du väljer pallkragar -se till att dörren är bred nog för en skottkärra , släpa in jordsäckar och fa skopa ur pallkragar vart år är ingen hit utan det.
Ska du ha snålvärme på och övervintra medelhavsväxter är det en annan diskussion:)Men en vinranka klarar sig galant året runt i stor pallkrage. Tror även du kan klara Citrusträd mm med en frostvakt.
Mitt intresse är perennfrösådd och i viss mån medelhavsväxter , så jag har krukodlat allt stort och har stora behov av bänkar flyttbara samt lysrörsramper nära över sådden. Dessa bänkar flyttas bort när sommaren kommer o frösådderna kan vara ute igen.
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|