Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kommer rosorna att dö?
          asarhodin
          Inlägg 12-04-2014, 18:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 78 599

Hej och ursäkta en novis på trädgårdsområdet, men kanske någon vet vad jag ska göra.
          Jag flyttade för en vecka sen två rosor till en ny plats. Där har tidigare stått vildrosor som jag grävde bort. För sent har jag läst på nätet att man inte ska flytta rosor till en plats där andra rosor nyligen stått. Båda två var ganska väletablerare på sina gamla ställen, den minsta cirka en meter hög och den andra 1,5 meter. Nu en vecka efter flytten ser den mindre rätt hängig ut. Vad ska man göra? Finns det något att göra som inte betyder att jag måste gräva upp igen och ta bort den gamla jorden? Det gör inget om det tar lite tid innan de blir fina, men är risken att de dör helt om de får stå kvar som de gör nu? Detta är zon ett så båda hade ju fått en del blad redan när jag flyttade dem. Tacksam för svar från er som kan! smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Bassam
          Inlägg 12-04-2014, 23:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Det kan märka tv¨orsak för detta:
          1 När man flyttar växter, växter förlorar många sug rötter som sug vatten med näring o ger till växter, så det är bra om man beskära bra före flyttning och ger dem bra vatten under en månad efter flyttning
          2 vi kan inte respektera att rosor ska plantera i plats som var med rosor, vi kalas gamla jorden på trött jorden, för att rosor ger blommor så de använder mycket K P ( kalium och fosfor så blir jorden fattig på båda, så behöver vi ersätta gamla jorden på dem här näring, så behöver man ge dem naturligt gödsel som kogödsel plus benmjöl eller blodmjöl, eller behöver man byta gamla på ny jord

h.bassam

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 14:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon