CITAT (kerstin z5-6 @ 15-04-2014, 20:55)

Jag tror inte heller att vi kan ta emot hur många som helst , men det måste finnas någon rim och reson i utvisningsbesluten .Nu gör det inte det om så hade varit hade inte vanliga personer reagerat så starkt på den tillsynes slumpmässiga och felaktiga utvisningspolitik som sker nu.
Ett exempel , den elev jag talar om kom hit med sin sjuka mamma och tre syskon .En äldre bror, den pojke jag haft i skolan samt lillebror 4 år gammal. Mamman mest på sjukhus så familjen får en väldigt fin foster-Stödfamilj.Bägge skolpliktiga pojkar en 15 år en 17 vid ankomst passerar alla svenska kurser på mindre än ett år.Skriver vid test enbart MVG på antagning och andra test inför gymnasiet. De äldste väljer fordons trots rek om NV programmet , med motiv-"jag måste skaffa lastbilskörkort om vi blir utvisade måste jag försörja mamma och lillebror". Går ut med MVG i alla ämnen från fordons naturligtvis. Läst in extrakurser där han även har MVG.
Min elev är ett språkgeni, talar efter 2 år i sverige felfri svenska med Lövångersdialekt, kan även tala danska , tyska engelska och franska förutom sitt eget språk och ryska.. Får stipendium vid studenten.Mamman har långsamt blivit bättre , nästan bra. Min elev och hans bror får arbete direkt efter studenten bägge två och utvisas med mor och lillebror i oktober samma år min elev stod på den lövade vagnen.I fjol alltså
Rättvist? nej så fan det är det.!
En förlust för Sverige -ja absolut särskilt för poliskåren, då det var var min elevs tanke att gå polishögskolan.

Det är inte rättvist någonstans. Ibland undrar jag, om lägger alla ärenden i en korg och drar en "lycklig vinnare" som får stanna oavsett.