CITAT (jamieblue @ 22-04-2014, 18:32)

Jag har en granne som har en häggmispelhäck och den är väldigt vacker, däremot inte särskilt smal. Kanske 60 cm bred. Den är inte alls gles utan tät och frodig, däremot inte lika tät som en liguster eller liknande. Jag brukar se att de gallrar den varje år, så det är kanske tricket för att hålla den tät även nedtill. Om man har en lång häck är det klart att det blir en del arbete.
Apropå avenbok så planterade jag en häck förra året och på höjden har den vuxit en meter på en säsong. Återstår dock att se hur pass lång tid det tar innan den har tätat till sig, den är ju inte mycket till insynsskydd än

Jag hoppas du har fel när det gäller tillväxttakten!
Roligt att du tycker att grannens häggmispelhäck är fin!
Efter ännu lite mer grunnande har vi nog bestämt oss för den - amelanchier spicata. Den fina höstfärgen lockar.
På plantskolan påstår de dessutom att de nya sorterna är mkt mindre benägna att få mjöldagg. Hoppas det stämmer.
Ja, jag tycker också att många avenbokar ränner iväg på höjden rätt snabbt, det är kanske för att de inte är så täta i början som experterna klassar den som långsam. Eller så trivs din extra bra!