CITAT (Eva i Västerås @ 08-04-2014, 18:39)

Men om du har löv från i höst så har du ju redan ett första täcke, som är fint halvmultnat och ger kväve ifrån sig. Då är du ju redan igång!
Gör inte mer än du måste, och om du inte köpt gödsel, så kan du hoppa över det och spara pengarna!
Det är bara att fortsätta täcka ovanpå.
Potatis mår bra i täckodling för mig, men man får lägga himla tjockt täcke på dom. Där blir täcket också kupning. Enligt böckerna ska man kunna lägga potatisen på jorden och bara täcka vartefter, men det verkar extremt tycker jag.
Täcket bygger inte på just något alls på sikt. Jorden blir luckrare, och därmed lite högre de första åren, men förvånansvärt lite. Det man tar bort och äter går ju också bort.
Calendula
Gammalt blandat hö o gräs blandat är helt OK. Det är det färska gräset som lägger sig som tjocka brännande kvävekakor om man tar alltför tjockt.
Nu hann jag vända ner kogödsel innan jag läste ditt inlägg, men jag tror ändå att det gör gott, både för näringen och strukturen på jorden. Lövtäcket från i höstas var så tunt att jag räknar det som lite försprång men inte tillräckligt för att göra jorden "bra". Tack för tipset om att täcket fungerar som kupning på potatisen.
Jag hade tänkt gå ut och så på min lediga eftermiddag igår men insåg att många av fröerna jag köpt skulle läggas i blöt i förväg så jag tog och krafsade fram fåror i täckmaterialet (gammalt hö som jag la på för ett par veckor sedan) och lade på vit markduk efter tips som jag fått tidigare i tråden. Siktar på sådd till helgen. Egentligen hade jag velat få fröna i jorden tidigare men det kom visst annat emellan.
Jag har åtminstone fått ner de första sallatsfröna på min balkong, där har jag tänkt så i omgångar för att sprida ut skörden. Mina sättpotatisar har fått groddar men gräslöken jag förkultiverar var jag tvungen att så om eftersom den första omgången knappt blev någonting och sedan stannade av (undrar om det inte är krukan som är kontaminerad av något).