Rabatten är fem meter lång och endast 50 cm bred, med ett litet mellanrum till den faluröda väggen. Vinrankan har precis växt på sig bra så den får stanna. Troligen kaprifolen med. Rosen däremot är så ful så den tar jag nog bort, den stämmer inte ihop med färgerna jag valt heller. Vinrankan och kaprifolen tar väl upp ca 1-1,5 m tillsammans. Det är ett mellanrum mellan dem på ca 40 cm kanske.
Jag har tänkt på dessa blommor: Strandveronika, vit Stäppsalvia, blåviolett Silverastilbe, rosa Stjärnflocka, ljusrosa och en djupare rosa Storklocka fylld, vit Anemone, blå, lila, rosa Akleja fylld, violett Myskmalva, rosa
Kanske är de för lika varandra i höjd? Har försökt välja de som blommar hela säsongen. Tror ni dessa kommer att passa ihop? De jag vill ha mest av är strandveronikan, stäppsalvian och stjärnflockan. Hur gör jag när det är en sån smal rabatt? Vill helst inte bredda den heller då jag förra året grävde ur hela landet, la i markduk och fyllde med planteringsjord och kantade med sten. Hade inte tanken på att det kunde vara för smalt då. Kan jag plantera små grupper ändå? Hur ska jag tänka kring det som redan finns i landet?
Har aldrig anlagt en rabatt tidigare så tacksam för all hjälp!
|