CITAT (Gullspiran @ 26-04-2014, 21:10)

På nyheterna häromdagen pratades det om bristen på trädgårdsmästare. Att så få människor väljer att utbilda sig till detta. Goda nyheter tänkte jag som precis som du tröttnat på att vara kontorsråtta och hellre vill jobba med trädgård. Jag bor också i Sthlm och trist nog finns det inga utbildningar här till ex trädgårdsmästare. Det enda jag hittade var en utbildning i Enköping men det är inget alternativ för mig då det blir för långt att åka varje dag. Så nu känner jag mig lite uppgiven... vill gärna jobba med detta men vet inte hur jag ska gå tillväga.
Precis, jag insåg också att två av de skolor som är mest intressanta i Sthlm har lagt ner, förvisso verkar det vara tillfälligt; Säbyholm drivs under HT14 av Eskilstuna YH då Säbyholm verkar ha lagts ner. Inför VT15 är det tveksamt om utbildningen i Stockholm kommer finnas kvar. Även Skillebyholm
http://www.skillebyholm.org/ har tvingats lägga ner YH utbildningen under HT14 och VT15 då deras ansökan ej beviljats...Tråkigt!
Trädgårdsarbetare kan ju vara kul, men jag känner att ifall man studerat i två-tre år så hoppas man kanske på bättre jobb än så. För vissa av dessa jobb kan man väl få utan utbildning?
Ja inte lätt detta

Kanske får komma på ett annat jobb som kanske kan passa...har funderat på florist också, men även djurskötare, sjukgymnast, miljökonsult eller liknande....