Jag testade karbid i höstas, köpte flera burkar, hällde i gångarna och täppte till. Men de grävde bara glatt vidare.
Har fått tips om att gasa ihjäl dem med bilen, sätta slang från avgasröret ned i en gång - men jag har "tyvärr" en miljövänlig biogasbil så avgaserna dödar ingen...
Har läst att man kan hälla med kolsyreis i gångarna, den tinar och blir till syrefattig gas och ska kväva sorken eftersom den är tyngre än luft och rinner ned i gångarna. Efter en Google-sökning på kolsyreis så hittade jag ett par leverantörer i Stockholm. Det finns is i form av mindre pellets, det verkar enkelt att hantera och inte allt för dyrt. Helt klart värt att testa.
I höstas ville jag göra det så ogästvänligt som möjligt för dem, så de inte skulle ha det mysigt under snön, så jag klippte "problemområdet" jättekort och krattade bort allt gräs och löv ned till bara svålen. Stort jobb då det är ett ganska rejält område, dessutom ett dike. När allt var så kort såg jag tydligt gångar, lufthål och jordhögar. Det var då jag kämpade med karbid, provade surströmming också. Det enda som verkligen har varit effektivt med synligt resultat är fällor som klipper dem. Jag tog några i höstas och nu törs jag knappt säga det, men än har jag inte sett nya jordhögar och ingen har fastnat i de fällor som sitter gillrade. Mycket plock med dessa fällor, så den som en annan trådskapare just skrivit om på detta forum verkar intressanta. Som ett plaströr man sätter ned i gången.
Det finns alltid "djurvänner" som förfasar sig över att man vill döda vattensorkarna, men jag vet vilket elände de ställer till med. Deras gångsystem är gigantiska och deras aptit ska man inte prata om! Och det här är inga små näpna möss vi pratar om, det är rejäla råttor.
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|