Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kondens i varmkompost
          Calajsa
          Inlägg 22-04-2014, 20:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 77 617

Har startat igång en varmkompost i en Biokub. För några dagar sedan upptäckte jag att det var vatten på insidan av locket. Jag trodde att jag hade tillsatt för lite strömaterial och blandade därför i lite mer. Dagen efter var där inget vatten men följande dag var där lika mycket vätska igen. Det känns varmt när man lyfter på locket och nu har jag läst att det blir kondens vid nedbrytningsprocessen. Så hur ska man göra då? Ska man tillsätta mer strö vid kondens som samlar upp vätskan eller är risken att det blir för torrt då? Tycker att det luktar lite soptunna om den när man öppnar locket men går det verkligen att få en helt luktfri varmkompost?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          EvaKlemming
          Inlägg 28-04-2014, 12:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 224
          Medlem nr: 76 562

I min varmkompost är det alltid fuktigt. Efter två månader med varmkompost har jag lärt mig att det går åt mer strömaterial än som rekommenderas. För att slippa dålig lukt. Lukta får det inte pga grannar som tittar lite snett på den. Vi bor i ett vanligt villaområde med rätt små tomter. Så i desperation provade jag mig fram och hällde i mkt mer strö och lukten försvann. Nu har jag i minst lika mycket strömaterial som matrester, och ibland häller jag i ändå lite mer i förbifarten. Ingen lukt och komposten ser fin ut och börjar dofta jord. Om det kryper och krälar i den gör mig inget det är bara naturen som gör intrång. Jag går bara på lukten. Det ska lukta gott. (Säg gärna emot mig om jag har fel, är nybörjare) Snart ska den första omgången grävas ner i rabatten. Jag är riktigt glad. Fast det blir ju aldrig så mycket att man blir självförsörjande direkt. Men det känns bra.
          /Eva

--------------------
          Odlar på östkusten. Zon 3. 1300 kvm. Varje växt måste flyttas tre gånger.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 19:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon