CITAT (theseraphim @ 28-04-2014, 21:50)

Det viktigaste är nog att definitionen trädgårdsarbete återspeglar verkligheten för det är sällan som i tv-programmen med hela make overs utan budget och med fria händer utan till stor del handlar det om just arbete i trädgård som bitvis kan vara skitigt, skitigt och lågavlönat. Själv gör jag de få trädgårdsdesigner jag utför gratis då jag enbart gör det åt vänner osv dock så pratade jag häromdagen med just en egen företagare inom den branschen om lite dittan o dattan(de köper en del växter osv utav oss) och så kom vi fram till problem inom branschen och ett av de tydliga var priset. Han åker runt och hjälper folk att designa deras trädgårdar, plattsättningar osv vilket innebär hembesök, mätningar, kalkylerande, skissande vilket är ett antal timmar jobb, han satte ett fast pris på 1500:- för detta men väldigt många kunder ville inte betala mer än 500:-! De tyckte ju han bara mätte o ritade lite så varför skulle han ta 1500:-? Överlag så är problemet att folk inte verkar förstå att det kostar och att en som valt detta som sitt yrke också måste kunna leva på det.
Nu kanske jag missat något tidigare men vad inom trädgård vill du jobba med?
Det är sorgligt tycker jag att man inte vill betala mer än 500:-...verkligen. Det blir en ruskigt låg timlön.
Design, anläggning, plantering o skötsel är det jag är mest sugen på. Även odling är intressant