CITAT (Emma122 @ 28-04-2014, 21:51)

Hej! Jag har ett växthus och jag trivs verkligen. Men det är fullt med äckliga, stora, snabbat spindlar där. Jag undrar om det finns något knep att få bort dem? Tack

Förmodligen är det husspindeln du har inneboende. Kortbenta med relativt stor kropp. Dessa har inget nät utan bor i små skrymslen och håligheter i murar etc.
Eller har du spindlar som spinner nät? Dessa är oftast mindre än husspindeln.
Vissa tycker nät är äckliga om man råkar gå in med ansiktet i nätet..vissa fascineras av nätens fantastiska hållbarhet och glans i motljus. Vissa tycker att de som springer runt bland fötterna är mindre trevliga. Eller båda sorterna..
Jag har lärt mig leva med spindlar genom att se deras nytta. Ibland tycker jag dock att spindeln flyttat in på fel ställe, t.ex i min badhandduk - som härom morgonen då jag skulle torka mig efter duschen. Vet inte vem som blev räddast - jag eller spindeln. Då fick den faktiskt flytta ut.
I växthuset rensar jag näten med jämna mellanrum. Mest för att jag inte vill att bin o humlor ska fastna i dom.
Måste dock erkänna att myror är de som tyvärr lever farligast i mitt växthus - dom är svåra att fånga och lyfta ut - och lämnar man dom i fred blir det på nolltid alldeles för många. Så tyvärr skickar jag många myror till ett annat liv. Här verkar inte spindlarna hjälpa till...