CITAT (Motti @ 03-05-2014, 23:51)

Jakthundar avmaskas två gånger om året då de får i sig en del skit i skogen som de tuggar i sig plus att de ofta får räntan från det skjutna djuret ,så att lämna in ett maskprov på en jakthund är lite onödigt då de till 100% har mask efter en jaktsäsong .Och då talar jag om vuxna individer som jagar och vistas i skog och mark .Valpar som är nyfödda är en annan sak .
Om jag var bekymrad över att min hund inte la på hullet och var för mager så skulle jag kolla om den hade mask som första åtgärd. Oavsett om det är en jakthund eller ej och oavsett om du brukar avmaska dom 2ggr per år. Och eftersom man inte ska avmaska i onödan så är det bra att skicka in ett maskprov. Så nej det är inte onödigt ens på jakthundar. Man ska avmaska vid behov och inte för att man fått för sig att man ska göra det 1 eller 2 gånger per år vilket är helt förkastligt om det inte är konstaterat att hunden verkligen har mask. Maskarna kan bli resistenta.
Hur gör du om hunden har mask mitt emellan de där två gångerna du tänkt avmaska? Masken kollar inte almanackan.