CITAT (Motti @ 06-05-2014, 00:25)

Och i vilket anlag skulle då beteenden ärftliga sjukdomar aggretion osv ligga var hittar du det ?tro det är många här som tror att gener bara handlat om färg och storlek ,i generna ligger arvsanlagen !gener är inte bara färger och storlek det är såå mycket mer än det .
Framför allt är gener väldigt mycket DNA-sekvenser som inte kodar för något (eller har en mindre betydelse). "Skräp-DNA" kallade man det slarvigt förr även om man omvärderat betydelsen där för "icke-kodande" DNA kanske kan ersätta andra gener vid skador.
Ärftliga sjukdomar är givetvis genetiska även om miljön också spelar stor roll för om de ska utvecklas eller ej. Man kan ha genetiskt högre risk för en sjukdom men bara för att det finns cancer eller diabetes i släkten så får inte alla det ändå.
Instinkter och beteenden är spännande områden och där tror jag inte att man kan förklara allt 100% genetiskt.
CITAT (Motti @ 05-05-2014, 20:20)

Instinkten vidhåller jag ligger i generna !i så fall varför gifter vi inte in oss i våra släkten tex jo för risken för avarter är stor !samma med djur .Enligt vad jag lärt mig så ligger även instinkter i den genetiska korden varför har vi människor annars utvecklats till dom vi är i dag ? annars skulle vi väl fortfarande på i grottor och jaga och fiska ,gener tunnas ut i all avel vissa förmågor försvinner .Katter som är hårt avlade har inte de forna instinkterna för de har avlats bort i jakten på Nya kul katter som vi har hittat på !Jag älskar katter men när man avlar bort medfödda instinkter genom genmanipulation utan att tänka på det forna arvet då blir jag vask

Så jag håller nog på de uråldriga raserna och huskatten !
Nära släktskap avhöll inte de gamla faraonerna från att fortplanta sig inom familjen

Instinkter har nog väldigt lite med människan utveckling att göra. Det är nog snarare så att människans framgång ligger i förmågan att kontrollera sina instinkter och inte reagera med reptilhjärnan i alla situationer.