Jag bor nog i ungefär samma trakter som du gör och funderade också över om vi skulle plantera avenbok eller liguster. Det blev till slut avenbok för att vi tycker den är finare och passar bättre in i trädgården, den är inte riktigt lika stram som ligustern. Jag läste också att ligustern är lite känsligare för lerjord än vad avenboken är, så det tippade över till fördel för avenboken. Det är också rätt bekvämt att inte hålla på och släppa upp häcken, det är bara att låta den växa på tills man tycker den är lagom hög. Sidorna måste så klart klippas.
Vi köpte små barrotade plantor och planterade förra våren, ca 50-60 cm höga, och de har redan växt enormt mycket på höjden. Om de växer i samma takt kommer vi att toppa dem nästa år. Däremot kommer det ta betydligt längre tid innan de ser ut som en häck i stället för enstaka häckplantor, men jag har svårt att tro att det kommer ta 12 år för att det ska bli en ok häck.
Ifall det ska vara värt att köpa de högre, krukodlade häckplantorna så bör de vara mer förgrenade och bredare än en barrotad planta - det är bredden som tar tid, inte höjden - men det får man väl anta att de är.
|