CITAT (Överbölingen @ 16-05-2014, 01:39)

En rolig tråd.
1974 blev vi med tomt. Flyttade in 75 i den 17 maj. Lera och alv över allt. Tomten lutade diagonalt ca 2,5 m.
Fick ut matjord och hjälp med spridningen. Markerade rabatter och köksland.
Klippte med handtralla ett par år.
Krattade upp? För det gjorde grannarna. Till hösten krattade vi löv. Om våren krattad vi löv. För att grannar gjorde det och frugans föräldrar alltid hade gjort det. Jag hade ju bott i hyreskasern all my life.
Så något år senare läser jag ett kåseri i ÖP. Krönikören ondgjorde sig över att man måste och måste göra vissa saker i trädgården. Han gjorde som grannarna.
Tog latmansbsbesutet att spara pengar. Kraft och tid.
Ungefär 32 år senare. Trädgårdsmässan i Älvsjö. Föredrag av en av de största trädgårdsmästarna. Mr Reppe. Han konfirmerade min tanke. Numera räfsar vi bara lövansamlingarna längs stockar, torvblock och gångar. Restn klippt vi med trädgårdstraktorn. Tillsammans med gräsklipp som inte går till täckodling är det recykling. Högst två veckors fördröjning med grönområdena och sparar ett par hundralappar i bensin och koldioxidutsläpp. Säg nu inte att vi skall köra handtralla. 1,5 tunnland är inte handarbetsvänligt. För sådan är vår trädgård nu.
Jag trodde att en handtralla var nåt heeeelt annat