CITAT (CeciliaR @ 20-05-2014, 23:28)

Hur stora är stora nog och varför behöver de vara det? Jag passar på att ställa dumma frågor! Behöver de få vara ifred för att sprida sig? Jag ser att de har förodlad sparris i krukor de säljer där det ser ut som om man kunde skörda några stycken redan från krukan? Menar du att det tar några år från frö? Jag har ingen aning om hur de fortplantar sig

Jag skulle köpa färdiga kronor (rötter). Det blir billigast.
Tråkigt att man säger att sparris är svårt, för när de väl är planterade står de i jorden och sköter sig själva år efter år efter år. De är friska och okomplicerade. Marktäcker man behöver man inte ens vattna. De är en perenn, så de behöver inte mycket gödsling heller.
Läs mer på Österlen Sparris hemsida och i Lena Israelssons utmärkta bok Köksträdgården.
Innan man planterar måste man förbereda gjorden genom att noga ta bort alla rotogräs samt jordförbättra, sparrisen vill inte ha kompakt gjord. Men detta är grundregler som gäller vid all plantering av perenner.
Sår man själv tar det tre år innan plantan är så stor och kraftig att den klarar av att beskattas (skördas).