CITAT (RibesRubusVitis @ 27-05-2014, 13:21)

Ställ gärna hårda miljökrav på allt vi äter, men vi ska inte hålla liv i just svenska bönder med konstgjord andning. Deras produkter är egentligen ännu dyrare än vad prislappen anger. Det europeiska jordbruksstödet kostar oss enorma skattepengar:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/de-far-e...tod_3515690.svdDärmed stänger vi ute tredje världens bönder som inte får chansen att konkurrera på lika villkor. Givetvis ska då vi även väga in produktionsförhållanden, giftanvändning och transportutsläpp etc.
Bönderna som producerar ska såklart ha större del av kakan och mellanhänderna mindre så behövs ingen konstgjord andnning. Kortare transporter är billigare än långa! I gårdsbutikerna kan jag få hyfsade priser men bönderna får mer än att skicka varorna till grossist. Skönt att det finns en del som orkar satsa på det. Att konkurrera på samma villkor är en utopi. Isåfall måste man titta på hela kakan och då framför allt produktionsförhållanden inkl de producerande människorna/arbetarna. Skulle arbetarna ha samma villkor som oss så blev nog inte de importerade varorna från tredje världen särskilt billiga. För det kan väl knappast vara så att man menar att svenska bönder ska ha det på samma sätt och leva på samma nivå som de som har usla arbetsförhållanden. Vi kommer alltid att vilja ha varor som inte kan produceras hos oss men importen får inte leda till att vår egen produktion slås ut för att folk i andra länder tvingas leva med sämre förhållanden.
Jordbruksstödet är åt fanders när det går till dom som inte behöver det och till fel saker. Jag vet inte hur det är idag men min svåger fick stora bidrag för att inte odla någonting eller inte låta djuren beta. Han fick inte ens slå av ogräset på åkern utan det stod kvar och fröade av sig så det blev ännu värre kommande år. Man kan säga att han fick bidrag för att sluta som bonde och han var ingen stor bonde.