Roligt att se att det finns så många olika metoder! När vi valde att skaffa varmkompost så kollade jag på både komposter och olika metoder. Läste lite om bokashi då, men jag tyckte det verkade önödigt krångligt.
Varför tillsätta mikroorganismer när de redan finns där, och kan ge samma resultat i en bra varmkompost, fast med mindre jobb än med bokashi? Men det kanske finns andra fördelar?
Är iallafall grymt nöjd med min roterbara Jora kompost, fyller man upp den så blir det färdig kompost på ca 4 veckor.
Jubbe063: Lägger du alla typer av matrester i din maskkompost? Även kött och andra animaliska produkter?
Har precis startat upp en maskkompost som jag hade tänkt att ha för att sköta hushållskomposteringen över vintern då varmkomposten funkar dålig. Men jag är lite osäker på vad jag kan lägga i den.
Naturliv: Du skulle kunna göra en genom att fläta grenar, typ såhär:
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q...IwWf4uBpLz6tm6QMycket jobb men det skulle bli riktigt snyggt!

Någon som har lyckats kompostera grenar och flis effektivt så det snabbt blir jord av det? Håller på att exprimentera med att kompostera bark som blivit över efter vi har fått hem ved.
FVD: Häftig lösning

Brukar du kolla om den håller sig aktivt på vinterna? Blir ju väldigt effektivt om om nedbrytningen inte stannar upp vintertid!