Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur komposterar ni?
          _Alex
          Inlägg 30-05-2014, 07:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 18 814

Som ganska nybliven husägaren med en stor gammal trädgård så började jag med att snabbt bygga två stora kompostlådor att kompostera trädgårdsavfall i. Jag har jobbat ganska hårt med mina komposter,kör allt grovt avfall genom kvarn, vänder de ofta försöker hålla en bra balans mellan kol och kväve, kollar tempen osv.

När man väl börjar läsa om kompostering så finns det många sätt att göra det på.

Hur gör ni? En,två eller trebingesystem? Grovkompost? finkompost? Hur fort blir det jord?
          Som sagt det finns ju hundra sätt att göra det på med resultat är detsamma i slutändan.

Dela med er av era bästa erfarenheter smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          _Alex
          Inlägg 31-05-2014, 18:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 18 814

Roligt att se att det finns så många olika metoder! När vi valde att skaffa varmkompost så kollade jag på både komposter och olika metoder. Läste lite om bokashi då, men jag tyckte det verkade önödigt krångligt.
          Varför tillsätta mikroorganismer när de redan finns där, och kan ge samma resultat i en bra varmkompost, fast med mindre jobb än med bokashi? Men det kanske finns andra fördelar?

Är iallafall grymt nöjd med min roterbara Jora kompost, fyller man upp den så blir det färdig kompost på ca 4 veckor.

Jubbe063: Lägger du alla typer av matrester i din maskkompost? Även kött och andra animaliska produkter?
          Har precis startat upp en maskkompost som jag hade tänkt att ha för att sköta hushållskomposteringen över vintern då varmkomposten funkar dålig. Men jag är lite osäker på vad jag kan lägga i den.

Naturliv: Du skulle kunna göra en genom att fläta grenar, typ såhär: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q...IwWf4uBpLz6tm6Q

Mycket jobb men det skulle bli riktigt snyggt! smile.gif

Någon som har lyckats kompostera grenar och flis effektivt så det snabbt blir jord av det? Håller på att exprimentera med att kompostera bark som blivit över efter vi har fått hem ved.

FVD: Häftig lösning smile.gif Brukar du kolla om den håller sig aktivt på vinterna? Blir ju väldigt effektivt om om nedbrytningen inte stannar upp vintertid!

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 31-05-2014, 20:25
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (_Alex @ 31-05-2014, 19:51) *
          .
          Jubbe063: Lägger du alla typer av matrester i din maskkompost? Även kött och andra animaliska produkter?
          Har precis startat upp en maskkompost som jag hade tänkt att ha för att sköta hushållskomposteringen över vintern då varmkomposten funkar dålig. Men jag är lite osäker på vad jag kan lägga i den.

Det fungerar att lägga i mejeriprodukter och animaliska rester förutsatt att man inte lägger i för mycket åt gången och inte för feta saker eftersom fett kan kväva maskarna genom att lägga sig över dera känsliga skinn.

Men är du nybörjare rekomenderar jag att bara lägga i vegitabiliska saker. För har man inte bra balans på bakterier, svampar, fukt, ph och syretillförel är risken stor att det börjar ruttna och stinka värre än man kan föreställa sig.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 07:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon