Ja det är klart vi behöver våra bönder! Synd bara att det gick så långt innan vi upptäckte det. Jag tror många försvann när lantbruksnämden drev att de bara skulle vara stor drift. Förr hade bonden kor,kanske grisar och höns.Skogen var också en inkomstkälla och de odlade fodret själv. Kanske är det så att vi konsumenter blev lite prylgalna så det blev mindre kvar att köpa mat för kvalite´n fick stå tillbaka.
Mamma har berättat att under kriget när det inte fanns så mycket mat att köpa,värdesatte man bönderna på ett helt annat sätt.
Men varför började all import av mat? Det känns ganska konstigt att man flyger hit mat från Brasilien tex.
Här på landsbygden där jag bor fanns för inte längesen alls flera gårdar med mjölkkor nu finns en kvar men ganska långt härifrån. När den sista som bodde i vårt område slutade var det reportage i tidningen och de slutade pga det inte gick att få ekonomi på det. Min närmste granne är bonde och de har köttdjur,och en hel del sko,g kvinnan har jobb utanför gården,mannen driver flera företag med andra verksamheter. Men jag njuter av deras djur som går i hagen,och det öppna landskapet.
Jag gillar ju en del halvfabrikat och där är det näst intill omöjligt att veta vad man köper. En reflektion hoppas jag inte svävar ut för mycket nu,jag bor nära Norge när jag var liten åkte vi dit och köpte mjöl,socker,margarin fiskbullar m.m. Nu äker norskarna hit och handlar kött.
Jag betalar gärna extra för svensk mjölk och mat,men jag tycker det är idiotiskt att importera mat.Jag väljer hellre en billigare detalj från ett svenskt djur än en finare från ett importerat
--------------------
|