Hur mycket dyrare är svensk mat då? Nej, jag menar inte i butik, jag menar vad bönderna får betalt. Jag har ingen aning, många säkert med mig. Enligt Jordbruksverket, typ 2008, var produktionen i Sverige inte nämnvärt dyrare än i jämförbara EU-länder (dvs, Tyskland, Danmark, etc). Danskt kött såldes billigare i Sverige än i Danmark pga att DC ville hålla uppe priserna i Danmark och "dumpade" produktionsöverskottet i Sverige.
Vill minnas att det var lite potatisbrist för några år sedan, priset till bonden höjdes 20 öre /kg, varpå butikerna höjde 2 kr. Givetvis kan en liten höjning som sedan propagerar genom hanteringen bli större i slutändan, men det känns som att det inte är samma procentpåslag på svenska produkter som på utländska. Delvis beror det nog på att kampanjprodukter i stora volymer ofta är prispressade och utländska.
Mitt lilla missnöjesobjekt är för närvarande hushållsosten. De "klassiska" ostarna Herrgård, Prästost, Svecia, Grevé, kanske någon mer, är väl (frivilligt?) skyddade av branschen - de ska vara tillverkade i Sverige av svensk mjölk. Inte så hushållsosten, tyvärr, den tillverkas ofta numera i Danmark - ett land som inte direkt är känt för goda ostar - när Änglamarks ost flyttade produktionen till Danmark var det ajöss och godnatt från min sida, det blev 1 köp men inte fler.
--------------------
zon2.5
|