Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur komposterar ni?
          _Alex
          Inlägg 30-05-2014, 07:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 18 814

Som ganska nybliven husägaren med en stor gammal trädgård så började jag med att snabbt bygga två stora kompostlådor att kompostera trädgårdsavfall i. Jag har jobbat ganska hårt med mina komposter,kör allt grovt avfall genom kvarn, vänder de ofta försöker hålla en bra balans mellan kol och kväve, kollar tempen osv.

När man väl börjar läsa om kompostering så finns det många sätt att göra det på.

Hur gör ni? En,två eller trebingesystem? Grovkompost? finkompost? Hur fort blir det jord?
          Som sagt det finns ju hundra sätt att göra det på med resultat är detsamma i slutändan.

Dela med er av era bästa erfarenheter smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva i Västerås
          Inlägg 04-06-2014, 11:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Alex, det finns inget sätt att snabbt få jord av grenar, men det du tuggar till flis blir jord lika snabbt som köksrester. Är inte alla bitar helt borta så gör ju inte det något. Den grova konsistensen luckrar jättebra.

Om du kör barkrester i flistuggen får du jättesnygg täckbark. Jag har fått en säck hackad bark av min syster, och det blir riktigt vackert som täckmaterial.

Annars kan du ju täckodla, dvs låta naturen sköta komposteringen. Finns massor av info på webben.

Jag gör lite av allt vid stugan.

En lite avsides stor hög med rens och uppsamlat gräs, och flis, när det blir för mycket för att använda som täckmaterial. Gräshögen kan bli lite kompakt, och då luktar det illa. Så jag försöker blanda upp med lite av varje.

Varmkompost, framför allt för köksavfall och flerårigt ogräs. 2 st biokub isolerade, som har fungerat bra nu i 2 år. En att fylla på och en vilande. När vi inte varit så mycket i stugan matar jag den lite extra ur "kallkomposten". Det blir jättefin jord.

Flis från kompostkvarnen mellan grönsakssängarna.
          Det som är för grovt att tugga kör vi iväg till kommunens återbruk. Man kan ju alternativt bränna det.

Gräs och växtrester som täcke mellan raderna i sängarna. Tunt, <5cm, om det är bara gräs, annars bränner det och blir en illaluktande kaka. Tjockt, 15-20cm, om det är blandat. Men det ska ligga OVANPÅ! annars drar det för mycket kväve ur jorden när det börjar förmultningen.

Dessutom plan på täckodling även i (de sorgligt försummade) rabatterna.

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 06:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon