Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur komposterar ni?
          _Alex
          Inlägg 30-05-2014, 07:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 18 814

Som ganska nybliven husägaren med en stor gammal trädgård så började jag med att snabbt bygga två stora kompostlådor att kompostera trädgårdsavfall i. Jag har jobbat ganska hårt med mina komposter,kör allt grovt avfall genom kvarn, vänder de ofta försöker hålla en bra balans mellan kol och kväve, kollar tempen osv.

När man väl börjar läsa om kompostering så finns det många sätt att göra det på.

Hur gör ni? En,två eller trebingesystem? Grovkompost? finkompost? Hur fort blir det jord?
          Som sagt det finns ju hundra sätt att göra det på med resultat är detsamma i slutändan.

Dela med er av era bästa erfarenheter smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          dregegni
          Inlägg 30-05-2014, 10:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 28 769

Hej där!

Jag använder mig av ett komposteringssystem som är enkelt, miljövänligt och ger fantastisk jord på bara några veckor. Det kallas för Bokashi, och den aktiva ingrediensen är en samling av mikroorganismer som hjälper dig att göra jord av ditt matavfall på tre veckor. Man tar helt enkelt sitt matavfall som blir i köket, lägger i en hink som har ett lock och varvar med Bokashi-kli. När hinken är full, får den stå med lock i tre veckor, sedan är det bara att gräva ner i jorden där man vill att växterna ska få supernäring. Om man kikar i jorden efter några veckor, är den full av tjocka maskar som jobbar för fullt. Du kommer att märka själv hur mycket det växer.

Den här sidan har all information man behöver om Effektiva Mikroorganismer:

http://www.greenfoot.se/tr%C3%A4dg%C3%A5rd...ndning-21752551

Lycka till!

Citera
          Anja V.
          Inlägg 04-06-2014, 14:22
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 80 182

CITAT (dregegni @ 30-05-2014, 10:56) *
          Hej där!

Jag använder mig av ett komposteringssystem som är enkelt, miljövänligt och ger fantastisk jord på bara några veckor. Det kallas för Bokashi, och den aktiva ingrediensen är en samling av mikroorganismer som hjälper dig att göra jord av ditt matavfall på tre veckor. Man tar helt enkelt sitt matavfall som blir i köket, lägger i en hink som har ett lock och varvar med Bokashi-kli. När hinken är full, får den stå med lock i tre veckor, sedan är det bara att gräva ner i jorden där man vill att växterna ska få supernäring. Om man kikar i jorden efter några veckor, är den full av tjocka maskar som jobbar för fullt. Du kommer att märka själv hur mycket det växer.

Den här sidan har all information man behöver om Effektiva Mikroorganismer:
          http://www.greenfoot.se/tr%C3%A4dg%C3%A5rd...ndning-21752551

Lycka till!

Hej! Jag gör likadant. Har hållit på med det i 10 år ungefär. Första hinken köpte jag i Tyskland. Det fanns ingen EM i Sverige då. Jättebra är ju även, att vätskan som kommer ur kranen är den mest fantastiska flytande gödning som man kan tänker sig. Den späds ca. 1:50 före vattningen. OCH viktigt för mig: ALLT organisk går tillbaka till jorden och blir till jord, ingenting ånga av, inget kol försvinner! Matjord håller på att blir en begränsat resurs på denna planet!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 07:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon