CITAT (Pirum @ 04-06-2014, 07:48)

Hur mycket dyrare är svensk mat då? Nej, jag menar inte i butik, jag menar vad bönderna får betalt. Jag har ingen aning, många säkert med mig. Enligt Jordbruksverket, typ 2008, var produktionen i Sverige inte nämnvärt dyrare än i jämförbara EU-länder (dvs, Tyskland, Danmark, etc). Danskt kött såldes billigare i Sverige än i Danmark pga att DC ville hålla uppe priserna i Danmark och "dumpade" produktionsöverskottet i Sverige.
Vill minnas att det var lite potatisbrist för några år sedan, priset till bonden höjdes 20 öre /kg, varpå butikerna höjde 2 kr. Givetvis kan en liten höjning som sedan propagerar genom hanteringen bli större i slutändan, men det känns som att det inte är samma procentpåslag på svenska produkter som på utländska. Delvis beror det nog på att kampanjprodukter i stora volymer ofta är prispressade och utländska.
Mitt lilla missnöjesobjekt är för närvarande hushållsosten.
De "klassiska" ostarna Herrgård, Prästost, Svecia, Grevé, kanske någon mer, är väl (frivilligt?) skyddade av branschen - de ska vara tillverkade i Sverige av svensk mjölk.
Inte så hushållsosten, tyvärr, den tillverkas ofta numera i Danmark - ett land som inte direkt är känt för goda ostar - när Änglamarks ost flyttade produktionen till Danmark var det ajöss och godnatt från min sida, det blev 1 köp men inte fler.
Ja det är ju det som är intressant menar jag. Priserna verkar inte stå i proportion till vad bönderna får utan påslagen hamnar på fel ställen dvs hos grossister och butiker. Låt bönderna få större del av kakan för det är ju ändå dom som gör mesta jobbet.
Hur många är medvetna om att en massa "svenska" ostar tillverkas i Danmark av dansk GMO-mjölk numera? Det är fasiken inte lätt att vara kostmedveten konsument idag och butikerna underlättar inte precis men det är ändå glädjande att fler och fler yngre börjat bry sig och vill ha både EKO o svenskt.