CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 20-06-2014, 08:47)

Vi har tyvärr bara en VC i vår stadsdel. Vi har gått där under 22 år och alltid till samma läkare.
Men hela vårdcentralen försämrades under dom senaste 5 åren.
Nu har vår läkare gått i pension och då delade dom bara upp hans patienter bland dom andra läkare. Ingen kunde då välja till vem man ville gå nu. Jag tror inte att jag finner mig i det, jag vill välja min husläkare själv.
Funderar nu allvarligt att byta men då måste jag åka till nästa stadsdel.
Bara att komma i kontakt med VC kann ta en halv dag om man har tur. Tidigare kunde jag på morgonen ringa min husläkare men allt det togs bort för några år sedan. Nu måste man ringa växeln och efter många knapptryckningar kanske man kommer fram till en röst som ger en en tid när någon ringer tillbaka om man har tur......
Vad gör alla människor som inte kan sitta vid en telefon hela dagen?
Elisabeth
det är dyrt att ha personal som sitter vid en telefon,det sköts bättre med datorer.
det är lika här,man ringer in och snackar in ett meddelande,maskinen meddelar när retursamtalet kommer.
Vid akut är det bara att traska upp till VC och anmäla sig så tar de emot nästan omgående.
Riktigt akut är det 112 som gäller.
Något som privatiseringarna bidragit till är att effektivisera vården,ingen onödig personal utan använd teknik till okvalificerade uppgifter som t.ex telefon. Ulf