CITAT (Gita @ 29-06-2014, 12:18)

Ajdå, men tråden/artikeln handlar ju inte om forskning eller forskningsresultat på något sätt.
Själv bygger jag min verklighetsuppfattning på verkligheten. Ett samhälle byggt på forskningsresultat är tack och lov inte möjligt.
Gita
Så gulligt :-) Då blir jag nyfiken på vilken verklighet som är den riktiga? Riksbankens, moderaternas, vänsterpartiets, SCBs, din, min, kungens, tiggarens eller någon annans :-)
Verkligheten uppfattas olika beroende på vem man frågar. Tror knappast att du Gita är så pass objektiv att du avgöra den saken.
CITAT (Piccante @ 29-06-2014, 12:26)

Jag tycker inte alls att Wolodarski är så briljant som skribent. Visst har han rätt i sak i mycket i artikeln men han generaliserar och slarvar en del med verklighetsbeskrivningen med.
Jag tror inte det var Sahlin och Juholts kriser, det var socialdemokratins kris. Sahlin var modernare än vad partiet klarade av och när hon ville närma sig MP för att hon insåg att S inte kan fortsätta med minoritetsregeringar när partiet konstant krymper så högg de egna henne i ryggen. Det var ett drev som började inom partiet som fick henne på fall.
Juholt var nog en ren chansning som partiledare och det bästa de kunde hitta för stunden då de behövde en "quick fix". Hans skarpa vänsterretorik var ju det som attraherade först tills de insåg (för sent) att det var en person som hade för vana att tala först och tänk sedan men det var faktiskt många osäkra väljare som först tyckte det var bra med en sosseledare som faktiskt vågade uttrycka vad många kände och inte var otydlig.
Ligger nog en del i det du skriver