CITAT (Mjärden @ 18-07-2014, 19:41)

Mina har vissnat också, tog upp en och den var inte stor lite större än en hasselnöt. Men den hade klyftat sig och jag testade en liten klyfta i maten och det var vitlökssting i den lilla klyftan.
Mitt förslag är att du tar upp lökarna och andvänder dem allteftersom och sen sätter nya lökar till hösten. Jag brukar sätta mina i oktober och täcka över med torkade vinterståndare.
Jag tror att orsaken till att de lade av så tidigt i år är att jag inte fick tag i sättlök förra året. Några år köpte jag sättlök på Granngården och då växte de till sig och fick mycket större klyftor, ett år tom blommade de och satte frön, vilka jag planterade med ganska magert resultat - blev bara pyttesmå enkellökar.
I höst skall jag vara ute i tid och skaffa sättlökar innan de tar slut, vilket de gjorde förra året, och förhoppningsvis med lite bättre skörd som resultat.
Ps. Anledningen till att det är riskabelt att köpa vitlök för plantering i affären är att den löken kan vara odlad söderut i Europa och anpassad till ett annat klimat.
det är sättlök jag plantera sättlöken var riktigt stora av sorten sabadrome
mina lökar är lite större än solo lökarna men jag tror de flesta har klyftat sig men om jag har solo lökar så är det väl jätte bra att plantera om dom till hösten?
har ni förslag på vad det kan bero på?
det är första året jag provar odla vitlök.
själva löken satt nära ytan reglerar dom det själva eller kan jag ha att dom för grunt?
gödslat för dåligt?
gödslat 3 gånger med ett par nävar blå korn.
för torrt eller för blött ?
landet är lite upphöjt men jag har vattnat men ganska sparsamt jag tror jag läste att vitlök kan vara känslig för blöta.