CITAT (jaj-51 @ 11-08-2014, 13:17)

Du har fel det är samma lag för kattor och hundar!
Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
Källa
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/..._sfs-2007-1150/Portalparagrafen är densamma ja. men observera lydelsen "på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur" etc... Dvs kraven skiljer sig mellan katt och hund.
Resten av lagstiftningen förtydligar hundägarens ansvar och skadeansvar och övriga frågor kring hundägande.... Inte ett ord om katter alltså. Endast i 21 §återkommer katt, och då bara ifråga om att avliva förvildade eller ägarlösa katter.
Hur man bedömer kravet på skötsel utifrån "på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur" får man gissa sig till i förarbetet till lagen samt genom att läsa gamla domar eller läsa i NJA I och NJA II. Och vad jag känner till har inte dessa bedömningar ändrats sen tidigare lag, dvs hund har du strikt ansvar för, gäller ej katt. Hund har reglerad frigång, katt har ingen reglering mer än i vissa kommuners ordningsföreskrifter.
Här nedan urklipp från lawline.se frågelåda. Den är en av Sveriges största juridiska hemsidor och besöks av drygt 180 000 personer varje månad. En lång rad lagfarna jurister står för rådgivningen.
Men här är i alla fall urklippet....
" fråga:
Hej. Har en grannkatt som kissar ner hela min altan, kan inte ha något på altanen alls, möbler blir ner kissade direkt. Katten kissar på husväggen och altandörren, direkt på golvet och upp mot räcket. Vilket nu betyder att jag måste sanera/riva hela altanen för att bli av med allt kattkiss. Möblerna med dynor är bara att kasta. Ägaren till katten vägrar göra något, anser att det inte är denna ansvar för vad katten gör utanför dennes tomt. Och att det är jag själv som måste se till att katten håller sig borta.Är det verkligen jag som måste betala för renoveringen, för medel som kommer hålla katten borta? Hade det varit en hund så hade fallet varit solklart. Men det verkar som att katter får göra vad dom vill...
Svar : Hej och tack för din fråga,
Enligt lagen om tillsyn över hundar och katter 1§ så skall hundar och katter "hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter".
För hundägare gäller enligt samma lag ett strikt skadeståndsansvar, men den nämner ingenting om katter. Man får då vända sig till skadeståndslagen som kräver att grannen har handlat vårdslöst eller uppsåtligt. I det här fallet är det vårdslöshet som kan komma ifråga. Det skall dock påpekas att din grannes ansvar för katten inte är geografiskt avgränsat till grannens tomt.
Det är du som måste bevisa dels att det just är din grannes katt som orsakat skadorna, dels att din granne handlat vårdslöst när hen har släppt ut katten. Detta kan bli svårt. Att låta en katt gå ute i ett bostadsområde kan i normala fall knappast anses vårdslöst, utan är tvärtom en relativt vanligt beteende. I en dom från miljödomstolen i Stockholm har dessutom slagits fast att kattägare inte kan hållas ansvariga för att deras katter gör ifrån sig på annans mark.Tyvärr finns det nog inte särskilt mycket lagen kan göra för dig i det här läget.
Vänligen,
Kim Dohm-Hansen"
Redigerat av Jubbe063: 12-08-2014, 11:39