Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur kan jag ta reda på vilken bigaråsort jag har?, Varför blir det inga bär på mitt bigarråträd?
          Lena13
          Inlägg 18-08-2014, 20:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 80 676

Hej,

jag har ett bigarråträd i min trädgård som står helt ensamt. Första åren vi bodde här så gav det några bär men då var trädet relativt ungt så jag trodde det var därför det inte blev så mycket bär, nu måste det vara ca: 10 år tror jag men det ger aldrig några bär. Det blommar fint på våren och det kommer lite gröna kart (eller vad det kallas) men sen blir det aldrig något.

Nu fick jag höra av en person att bigarråträd måste oftast ha en partner, dvs. de är inte självpollinerande men efter lite "googlande" har jag lärt mig att det finns både och. Jag hoppas ju att de förra ägarna som satte trädet verkligen har satt en självpollinerande sort... Läste också att om man bor i villakvarter så brukar det lösa sig av sig självt då grannar kanske har bigarråträd och då löser sig pollineringen av sig självt så att säga. Dock har vi inte så många grannar och jag tror inte någon har ett bigarråträd...

Detta år blev trädet också angripet av något som gjorde att vissa grenar på trädet helt torkade och dog, det var någon typ av larv/ insekt som satt på undersidan av bladet och löven blev lite skrynkliga också tror jag.

Marken under trädet blir också ofta väldigt torr, vilket kanske tyder på att det dricker en del...

Hur kan jag ta reda på om trädet är självpollinerande?

Oj, mycket info och frågor blev det, hoppas ni har några frågetecken att räta ut åt mig :-)

Under morgondagen kan jag ladda upp en bild också!
          /Lena

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Zigurdsson
          Inlägg 19-08-2014, 20:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 79 011

Hej Lena, jag föreslår att du nästa vår när trädet blommar försöker hitta något vildkörbär som också blommar där du kan klippa en gren och sätta i en flaska med vatten. Jag har gjort så på både äpple, päron och plommon och det fungerar bra. Jag fick äpple första året på båda mina nyinköpta träd och även på plommonträdet vart det frukt. Lycka till.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 14:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon