Det griniga älgtjuren fortsätter terrorisera oss. Är så f-bannat trött på honom nu. Igår jagade han mig över tomten när jag försökt skrämma bort honom genom att gapa och tjoa och springa mot han med trädgårdskrattan i högsta hugg. Först blev han nog lite överraskad och tog några kliv bort, men sedan vände han sig om och stirrade stint på mig. Där stod vi 10 meter från varandra i kanske en halvminut, han blängde och jag gapade och viftade. Sen tyckte han det var nog och satte av mot mig så jag fick lägga benen på ryggen mot entrédörren. Sen stod han där och blängde en stund tills jag igen gick ut mot honom och denna gången stampade jag och slog med krattan i gräsmattan, då vände han och gick sakta bort ut från tomten medan han gav mig långa stirrande blickar.
Nä, inget verkar hjälpa. Har prövat med långa fladdrande röd-vita plastband i äppelträden och runt trädgårdslandet. Det struntar han helt i. Har hägnat in trädgårdslandet med käppar och grov ståltråd, det bryr han sig inte om, han går rätt in i det och blir bara irriterad och sparkar när det snor sig fast runt ben och horn. Fick efteråt gå ut på ängen och samla in ståltråden som han drog iväg med. Han har fullständigt trashat trädgårdslandet, trampat sönder potatisen, ätit upp kålrotsblasten, mosat blåbärs- och vinbärsbuskarna. Det enda han ratade var palsternackorna, den

finsmakaren. Vid ett tillfälle slängde jag en hammare mot honom som landade framför honom, han tittade bara på mig, tog ett steg framåt och hoppade sedan på hammaren i ren j-vla ilska.

. Fick senare gräva upp hammaren ur jorden.
Vi har spelat upp ylande vargar genom en högtalare placerad i fönstret, men inte f-n hjälpte det. Har inte testat nån vargurin eller andra kemiska preparat, men när jag läser om det så tror jag inte på det. De vänjer sig vid sådant. Eller så regnar det bort på nolltid.
Så nu går tankarna åt soft airguns, men det vete sjutton om det är helt tillåtet. Annars skulle väl några plastkulor i baken på älgen kunna svida till likt kraftiga insektsbett och orsaka visst obehag? Eller så blir han bara ännu mer irriterad och arg. Men springer man i trädgården med ett fjädervapen som på håll inte kan skiljas från ett riktigt så lär väl nån granne säkert se det och så vips har man siréner och blåljus på ingång.
Har inte hunnit testa en vuvuzela, men har pratat med jägare som inte alls tror att skulle funka så jag vet inte.
Just nu känns läget hopplöst.