Om alla är lika snabba - jag själv är väl ingen sprinter direkt, men med adrenalinet pumpande klarar man mer än man tror. Jag ser till att jag inte har längre till dörren än vad avståndet till älgen är, kanske max 20 meter. Hade jag behövt springa 50 meter hade han säkert kommit ikapp, med det är ju inte säkert att han verkligen attackerat mig. Oftast vill de väl skrämmas och visa sig störst och starkast. Fysisk konfrontation innebär alltid risker, det fattar även älgen.
Jag har inga problem med att älgen skulle behöva skjutas. Men efter att jag pratat med i tur och ordning polisen, kommunen och jaktlaget så är det bara att konstatera att så länge som ingen människa blivit fysiskt skadad så gör de inget. Polisen säger att de bara rycker ut akut vid t.ex. en pågående älgattack eller hot mot barn vid en skola eller dylikt, kommunen slår ifrån sig och säger att det är en jaktfråga som de inte kan (vill?) ta något ansvar för, jaktlaget kan bara agera utanför ordinarie jaktsäsong om länsstyrelsen beslutat om skyddsjakt. Och länsstyrelsen beslutar inte om en sådan hursomhelst, det måste komma en förfrågan från polisen om detta. Och en sådan förfrågan kan man inte räkna med förrän man hamnat på sjukhus efter att ha gått i närkamp med älgen.
Jag vet att jaktlaget kommer lägga tid i vårt område, de har varit och röjt träd kring de jakttorn som finns i närheten. Men det är i oktober, då är äppel- och trädgårdssäsongen över här och älgen har garanterat vandrat vidare. Kanske till ett närliggande större villaområde dit förra årets älgtjur (om det är samma som i år vet jag inte) gick när jakten började. Där råkade ett barn illa ut och blev nersparkad av honom, men vad jag vet fick de inte fatt på tjuren då.
Inte enkelt detta. Har hursomhelst tänkt utveckla en ny hobby, prickskytte med soft airgun. På måltavlor i papp givetvis...med älgmotiv.