Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Färg till odlingsbädd?, Lämplig för odling.
          emmalofo
          Inlägg 02-06-2014, 13:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 267
          Medlem nr: 19 330

Hej,

Är ny på det här med odling i bädd, men har snickrat ihop en pallkrageliknande historia för att kunna plantera lite jordgubbar utan att gräva ihjälp mig.

Det är obehandlat trä, men jag vill gärna måla dem för att både se trevligare ut och hålla lite längre. Hur bör jag tänka här? Jag vill ju gärna ha det giftfritt för gubbarna smile.gif

Tips på färg eller lasyr mottages tacksamt!

//Emma

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          CeciliaR
          Inlägg 17-08-2014, 22:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 12 378

Jag målar mina med linoljefärg, men se upp med vilka pigment du använder, vissa är skadliga för vattenlevande organismer. Jag tänkte måla mina engelskt röda men det gick inte, det blev röd ockra istället. Vackert blir det i alla fall smile.gif

Citera
          malarmaster
          Inlägg 03-09-2014, 07:23
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (CeciliaR @ 17-08-2014, 23:05) *
          Jag målar mina med linoljefärg, men se upp med vilka pigment du använder, vissa är skadliga för vattenlevande organismer. Jag tänkte måla mina engelskt röda men det gick inte, det blev röd ockra istället. Vackert blir det i alla fall smile.gif

som målare skulle jag istället valt klassisk rödfärg,anledning är att den andas.
          i en pallkrage kommer det in fukt oavsett så då får brädan en större chans att andas ut fukt.
          linoljefärg är ett bra val men då bör man måla runt hela brädan samt mätta den med linolja först.Då klarar den att stå emot fukt några år men frågan är om det är ekonomiskt lönsamt,brädor är billigt,färg dyrt. ulf

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-06-2025, 18:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon