Nu när valspurten går in på sluttampen börjar man lyfta sjukvårdsfrågorna. Folk förväntar sig mycket av sjukvården,i många fall kan den inte leverera pga personalbrist,brist på kompetens m.m Anledning är ofta att det är så jävla dåligt organiserat så inget funkar. Tittade på mitt landsting.Styrs av tjänstemän som de flesta landsting med nickedockor i den politiska ledningen.Alla verkar bara att vara ute efter att ha en bra dag,problem sopas under mattan. Ute i sjukvården fattas läkare,specialsjukdsköterskor samt annan vårdpersonal,inte pga pengabrist som många tror utan just att det finns inga sökande till tjänsterna. Det är mer lukrativt att jobba i t.ex Norge än i svenska vården. Organiserandet sköts dessutom ofta av en överläkare,inte ett personalproffs som man kunde förvänta sig. Generösa regler för övertidskompensation leder till att en läkare kanske bara jobbar 20 timmar i veckan. Massor av administration som leder till att läkare mest sitter bakom datorn istället för att träffa patienter. Datasystem som inte funkar,olika datasystem som inte samverkar vilket innebär att läkaren måste hitta rätt dator till rätt fråga. listan kan göras oändligt lång men sammanfattningsvis funkar inte den organisationsform som finnes. Jag är övertygad om att liknande problem finns i de flesta landsting vilket styrks av de reportage som visas. Göran Hägglund,socialminister vill skrota denna organisationsform som är 150 år gammal. Han har nog rätt,skall det finnas en lika sjukvård över hela landet bör den samverkas centralt av en myndighet,inte flera. Kompetens: utbilda fler specialsköterskor,med gratis skola och med en mindre lön under studietiden. INGA LÅN!. Stor ,bred intagning på läkarskolor för att en gång för alla råda bot på läkarbristen(som vi haft hela min livsläng oavsett regeringar) Höjda lönenivåer i HELA vården,särskild höjning till sköterskor,undersköterskor och biträden för att göra dessa jobb attraktiva. Fnansiering: skrota landstingen med alla dess byråkrater,ersätts med en sjukvårdsmyndighet med slimmad organisation,varje sjukhus blir dessutom självstyrande med egen budget. Ev någon punktskatt som går direkt till sjukvården,t.ex den trafikförsäkringsskatt som idag bara försvinner in i statskassan. ulf
|