CITAT (Emser @ 13-10-2004, 19:40)

<span style='color:blue'>Dragragonbeauty>> Detta är nog min favoritblomma utan tvekan...
Fördelen med den är att den blommar när man sköter om den. Dvs. den kan blomma under de allra mörkaste månaderna. Den är ju även allergivänlig då blommorna inte luktar!
Nackdelen är att det är en tropisk växt som kräver tropisk hantering. Vilket innebär fuktig luft för att behålla blommorna. Har den väl satt knopp så snurra inte på krukan - för då ramlar knopparna av! När den väl är hemma kan det ändå hända att knoppar ramlar av - det är naturligt eftersom H. är en vane blomma - den regerar på klimat förändringar!
En annan sak som är till det negativa med denna Edens blomma är att den lätt angrips av Spinn. Den sockrar (får sockerdroppar) sig under varje blad, men vid torka så sockrar den sig mera och då kommer de som på beställning. Men håller man bara jorden konstant fuktig (men inte blöt) så klarar man en hibiskus.
Blomman/plantan klipps och planteras om varje vår innan den börjat växa igen. Trivs på/i varma och soliga lägen. Jag har mina på min söderbalkong och de växter så det knakar! Å blommar ljuvligt.... Kräver ganska mycket gödning på våren, sommaren samt hösten. Men jag göder dem inte under vintern. Låt de stå svalt runt +15 grader under sin vinter vila.
Är det något annat du vill veta hör av dig! Det jag inte kan svara på, tar jag reda på!</span>