Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Övervintra olivträd?
          Ann i Göteborg
          Inlägg 28-08-2014, 12:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 328
          Medlem nr: 580

Jag funderar på hur jag skall övervintra olivträdet (stam+krona=1m högt) som nu stått i kruka ute hela sommaren. Jag har inget växthus eller orangeri utan kan välja mellan
          - inomhus
          - i det inglasade uterummet (ljust då även taket är av plast, men där blir minusgrader då det är riktigt kallt ute)
          - friggeboden (ganska mörkt trots ett fönster och även här kan temperaturen gå en bra bit under 0)

Vad behöver jag tänka på vad gäller ljus, luftfuktighet, vattning, temperatur, m.m.?

Hur tycker ni jag skall göra?

--------------------
          Ann i Göteborg, zon 1-2

Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet. Cicero

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Bassam
          Inlägg 20-09-2014, 14:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Det är säkrare metoden:

oliv är mellanhavet träd så de behöver sval mellan +10-+15 under vinter med ljus för att de har blad och med lite vatten för att de har blad under vinter tid så:

1 det kan man övervintra dem i sovrum som har + 18 till +20 med lysrör över minst 12 timmar varje dag.

2 ute i vedbod eller mini växthus som har plus grader med att isolera kruka.

3 på platsen som har lite plus och koppla till Sensor som koppla till Termometer som kan koppla till minielement som kan höja grader och kan skydda oliv från frost, frost som kan döda blad stam och rötter

Obs
          ( olivträd kommer från mellanhavet och där finns fukt ljus och grader kan inte blir mindre än -10)

så jag bjuder den här förslag till södra Sverige:

- Jag läste att de stå ute i söder Sverige till -10 grader, de kan blomma bra och blir bra med frukt, för att de behöver kalt under vinter för att ge blommor, om du känner att ska bli frost, man kan spreja de med kalt vatten, för att kalt vatten ge ut värme när de vända sig till is under frost tiden, så de skyddar växter.

--Olivträdet behöver stå ute hela året och behöver lite kalt som -10 före blomning.

-- så jag tycker att oliv kan stå ute till temperatur blir -10 efter ska bra om blir mindre än 10 minus kan man ta den inne med plus från +10 till plus +18 med lysrör minst 12 timmar plus försöka höja fuktigt och med lite vattning.
          H.Bassam

Redigerat av Bassam: 20-09-2014, 14:38

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 05:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon