CITAT (Fredi @ 16-09-2004, 12:06)
CITAT (Felix matte @ 16-09-2004, 10:40)
Det viktigaste tycker jag... är att kameran har bra optisk zoom.
Min kamera har 3x optisk och det är bara blaha,blaha om man ska ta närbilder. Med 10 x optisk zoom kan du ta jättefina närbilder.
Megapixlarna har väl också betydelse, men fler än 4-5 milj... läste jag någonstans... att man som amatör inte behövde. (min har 1,3 milj.)
Lycka till i letandet :D
Rätta mig om jag har fel, men om man "bara" skall titta på bilderna i sin egen dator eller visa dem i ett online-album ser jag inga skäl till varför man skall ha mer än 3 megapixlar. Om man nöjer sig med det får man en kamera med bra optisk zoom (8-10x) för samma pris som en kamera med fem megapixlar med ingen eller bara 3x zoom.
Stämmer förvisso men jag passar mig numera för att köpa det "enkla" nu för tiden för man får snabbt mersmak och då är det lika bra att köpa lite bättre grejer på en gång istället för att köpa nytt efter nåt år igen. Mellankapacitet brukar vara bäst (lagom är bäst

) Det börjar nog oftast med att man "bara" ska göra det och det men sen så utvecklas intresset och så står man där med för lite pixlar eller zoom eller vad det nu är...
Tänk även på vad det är för sorts batterier och vad det är för minneskort kameran använder. Det kan skilja rätt mycket i pris på de sakerna om man ska köpa till extra.
Vi har en Fujufilm Finepix S602Zoom som är grymt bra på närbilder m.m.
Fast den var rätt dyr (8000 spänn) och den fick min man i 30-årspresent.
Jag skulle inte våra köpa ett okänt märke när det gäller nån teknik över huvud taget (spis, kyl, micro m.m.) Det funkar säkert alldeles utmärkt men jag är nog en märkesnörd på såna grejer. Det man känner till känns säkrast

Men det är inte alltid säkert att det är bäst för det