Hej på er! Som många andra här brottas jag varje år med kirskålen. Jag rensar och rensar och rensar men de kommer tillbaka de dj*****a!!!! Men till min lycka ser jag nu några kala fläckar här och var.
I min kamp mot kirskålen har jag testat de tips som jag läst på nätet. Nästan allt, har ännu inte täckt rabatten. Men, jag vill gärna kolla med er som har erfarenhet.
Jag vill minnas att ett bra sätt att bekämpa kirskålen är att klippa av bladen för då går mycket energi åt att få upp bladen igen och kirskålen har svårt att tillgodose sig solen (?? - jag kan ha missuppfattat heeeeeeelt). Så vad jag har gjort i år är att jag trimmar bort topparna medan jag rensar bort rötterna. Har någon märkt av någon skillnad?
Min andra fråga lyder som så. Jag har läst att olika växter/plantor är olika känsliga för när de beskärs. Dvs, att det skadar rötter och kanske tillväxten? Jag har därför provat att klippa/trimma kirskålen och dra bort de synliga. Under vår/sommar tar det inte lång tid innan de har växt ut igen. Men nu har det inte kommit tillbaka något. Jag ber varje dag att jag kanske har lyckats hitta dess svaghet. Men har någon av er erfarenhet av att rensa kirskål på hösten?
Allt gott Alex2
|