CITAT (Alex2 @ 08-10-2014, 20:14)

Vad jag har gjort hitintills är att gräva upp rötterna. Hamnar som i en trans och har svårt att sluta när jag väl sätter igång. Men det tar aldrig slut.
Mitt första år - innan jag visste att min kära nemesis heter Kirskål så slängde jag rötterna och bladen i en komposthög (som ligger som en hög på marken invid rabatten). Jag vet... Inte mitt smartaste drag. Kirskål-ön påminner mig om det varje dag....
Idag slänger jag kirskålen i en svart sopsäck som jag eldar sen när vädret tillåter. Nu har jag byggt två kallkomposter. Jag undrar om jag ska tjäna lite på nemesis genom att slänga bladen där i. Men jag vågar liksom inte. Jag har ön som påminnelse att det kan gå heeeeelt galet.
Problemet är att om du missar en rotbit så får den snabbt fäste igen i den nygrävda och uppluckrade jorden. Man måste göra en ny raid en vecka efter den första och sedan igen efter ytterligare en vecka för att få med allting.
Annars kanske en kompostkvarn kan funka. När rötterna tuggas upp till småbitar dör de. Gäller bara att reda ut exakt hur små bitarna måste vara.