Hej igen. Tack för era svar. De gläder mig verkligen. Jag är ny här. Jag bor i Göteborg och har där jag ska plantera och bygga nåt zon 2-3. Läget är väst-nordväst och ligger skyddat för det är liksom i en dal men berg och hus runt. Det som trivs är snårväxter som björnbär och vissa rosor samt syréner. Det är svårt att planera en häck mot grannens spireahäck. Tuja trivs. Jorden är ganska tung lerjord. Tomten gränsar till en ekskog på ena sidan. Jag vill få min tomt inbjudande och trollsk liksom. Men eftersom huset ligger lägst så känns den inte så inbjudande. Det känns som de andra husen tittar ner på mig. Vilka träd skulle man kunna plantera så jag slipper den känslan? Äppleträd trivs inte, inte päron heller. Jag gillar att ha en ätbar trädgård och lite skötsel. Jag har en stor förkärlek för höga murar klädda i murgröna och vill gärna skapa en gårdskänsla. Denna del av tomten badar i sol nästan hela dagen och jag har funderat på att bygga nån typ av uteplats men inte om den blir insynsskyddad lite ovanifrån. Tyvärr skulle nog inte grannarna gå med på att jag bygger in mig. De tycker att gatans stil är öppen och ska så förbli. men något kan man väl göra åt saken?
Redigerat av Mary E: 29-12-2014, 12:57
|