Hej,
så roligt det låter, du kommer att få det underbart på lotten, goda luncher, gästabud...
Viktigt att du har så mkt sol som möjligt på landen, men om det är ngt av dem som ligger med lite mer skugga någon liten del av dagen, ta då hänsyn till det i vad du odlar var, det gör stor skillnad. (I mina delvis skuggade sår jag spenat, sallat och potatis - det går, men även de blir bättre i mer sol)
Jag odlar ganska mkt och har hunnit hålla på ett bra tag nu tycker jag. Går numera in för sånt som jag verkligen äter upp, och sånt som är roligt att bjuda på. Tänk på vad du brukar äta, vad du gillar för grönsaker. Dina egna kommer garanterat att bli tusen gånger godare!
Jag tycker det är underbart att ha egen potatis, att ha egna palsternackor - gör framåt hösten gärna mos på hälften höstpotatis, hälften palster - gott! Så gärna palsternackan redan nu på hösten/vintern om du inte har tjäle, de mår bra av att få starta lite tidigare än andra på våren). Ärter och bönor är tacksamt - det är gott, det blir oftast mycket, färska bönor och ärter är dyrt och inte gott i handeln (kommer dessutom ofta från afrika!) Mest gillar jag brytärter.
Mycket persilja. Mycket dill. Koriander. Lök. Fänkål. Rödbetor. Morötter. Massor av olika kålsorter (men dem förgror jag). En lite lurig men god sak är rotselleri (behöver förgros). Att koka centimetertjocka skivor av egenodlad rotselleri tills de blir "al dente", stek dem sedan i en klick smör och servera med en gosig sallad - gott!
Och kanske viktigast av allt under sommaren: många olika sallatssorter, om man som jag äter mycket sallad och gillar att bjuda på en vacker sallad - olika former, färger - milda, bittra, frasiga, mjuka, röda, gröna, prickiga. Hållbarast o bäst på att stå länge är cossallad (som också kallas bindsallat eller romansallat).
Ja se där ett litet axplock.
Redigerat av EKLO: 07-01-2015, 20:53
|