CITAT (Bengalow @ 18-01-2015, 19:09)

Huggorm! Vaddå betala tillbaka? Har du betalat något, mer än skatt i Norge? Fram till 1930 beräknas ca 1,2 miljoner svenskar ha emigrerat, främst till USA, och då hade Sverige ca 5 mille invånare. Statistiken kan du få från Emigrantmuseet i Växjö. Du låter som en engelsman, som vill förbjuda engelska undersåter att återvända till det land dom tillhör. Att jag angriper dig personligen, och inte dina argument, hör samman med dig själv, kommer sig av, att dina åsikter är så förankrade i invandringsfientlighet, att jag har svårt att skilja dessa åt. Hatar du invandrare? Du är så ung, att du inte ens vet om vad dessa, färdigutbildade verkstadsarbetare utförde för Sverige i början av 50-70-talet - ungrare, greker, jugoslaver, italienare. Ingen skolkostnad, fullt utlärda yrkesarbetare direkt in i arbetslivet. Vakna, annars sjunker du, som i min tidigare skröna...
de som kom hit på 50-70-talet var arbetskraftsinvandrare,de rekryterades hit pga stor brist på arbetskraft,främst inom industrin.De hjälpte till att bygga detta land genom att de direkt började betala skatt.
Idag är det tvärtom,industrin behöver inget folk,vi har istället en arbetslöshet som växer trots de 340000 nya jobb som alliansen fixade. Vi fyller dessutom på med arbetslösa från asylinvandringen och såvida det inte tillkommer minst 100000 nya jobb årligen kommer vi aldrig ifatt.
Emigrationen från Sverige fram till 1930 räknar dessutom på siffror från 1860-talet. Alltså summan av 70 års emigration.Vi har en immigration f.n av 100000 om året,alltså på 5 år 500000 människor.
I USA fanns det dessutom gott om plats,jordbruk men även industri som behövde folk.
Ingetdera kan vi erbjuda.
Du blandar som vanligt ihop äpplen o päron och argumenten tryter och du använder personangrepp som substitut.
Huggorm är nog inte mer invandrarfientlig än medelsvensson men han ser nog verkligheten klarare än dig. Ulf